به مناسبت فرا رسیدن روز معلم، روابط عمومی فرهنگستان علوم گفتگوی کوتاهی با آقای دکتر حسن تاج بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درخصوص شأن و مقام معلم انجام داده است که مشروح این گفتگو به شرح ذیل برای آگاهی علاقمندان آمده است:

روز معلم بیشتر در مدرسه­ گرامی داشته می­شود، اما همانطور که می دانید تعلیم و تعلم و مقام معلم فراتر دوره مدرسه است.  چه اینکه در دانشگاه ما با اساتید مختلف روبرو هستیم که برای انسان الهام برانگیز هستند. به طور کلی گاهی خارج از ضوابط آموزش عالی رسمی هم هرکس ممکن است معلمی برای خود داشته باشد. به نظر شما آیا این دیدگاه در مورد گرامیداشت مقام معلم محصور در چهارچوب رسمی معلم به عنوان کارمند آموزش و پرورش یا استاد دانشگاه است یا اینکه معلم مفهومی فراتر و فاخرتر از این کلیشه ها دارد؟

به نظر من معلم کسی است که علم می­ آموزد. علم هم حتماً مقید نیست بلکه یک جنبه عام و یک جنبه خاص دارد. جنبه عام علم به طور کلی آموختن مسائل مربوط به زندگی و همچنین ماورای طبیعت و زندگی است و یکی علم خاص است که منظور یک شاخه از علم می­ باشد به عنوان مثال یک نفر پزشک، مهندس یا حقوقدان و ... است. بنابراین هرکس به ما علم می­ آموزد معلم ماست و احترام او واجب است چنانکه اولین معلم انسان مادرش است که زبان به او آموخته و از طریق زبان باقی علوم را می­ آموزد. و بعد از آن پدر اوست و همچنین اطرافیان که در دوران­ های مختلف زندگی انسان از آنها چیزی می­ آموزد. اما به طور خاص معلم، ابتدا از معلم دبستان یا پیش از دبستان شروع می­ شود و پس از آن دبیرستان و دانشگاه که هرکدام به عنوان دبیر و استاد شناخته می­ شوند و مقام معلمی دارند. پایه گذار علم افراد ابتدا معلم دبستان است که اگر او خوب بیاموزد و انسان هم از او خوب بیاموزد، راهش به خوبی ادامه پیدا می­ کند ولی اگر از همان ابتدا خلل در کار باشد بعدها و در دوران دانشگاه به مشکل می ­خورد. پس از آن در اجتماع از دیگران نکاتی می ­آموزد که همه اینها معلم هستند و حقشان واجب است. برای معلم دو چیز باید فراهم باشد، یکی حداقل امکانات زندگی و دیگری احترام. جنبه احترام بسیار مهم است و حرمت معلم یعنی برخورد با او، جایگاه شغلی او و ... .

انَّ المعلم و الطبیب كلاهما

لم ینصحان اذا لم یكرما

واقنع به دردک اذجها طبیبک

وأصبر لجهلك ان أهنت معلما

معلم و طبیب نصیحت نمی­ کنند مگر اینکه احترام ببینند پس اگر طبیب را آزردی به درد خود بساز و اگر معلم را آزردی به جهل و نادانی بساز.

در طول تاریخ جزو سنت های ما بود که به معلم احترام بگذاریم و این احترام گذاشتن جلوی پای او برخاستن نیست بلکه معلم مثل پدر است و همان احترامی که برای پدر خود قائل هستیم برای معلم هم باید قائل باشیم زیرا هستی معنوی افراد به معلم بستگی دارد. در وصیتنامه بقراط برای طبیبان آمده است که معلم و استاد را مثل پدر خود گرامی بدارید و به فرزندان استاد خود طبابت بیاموزید زیرا وجود معنوی شما به استاد بستگی دارد.

به نظر می رسد در یک نگاه کلی امر معلمی را بتوان به دو مقام تعلیم و مقام تربیت تفکیک کرد. به نظر شما اهمیت و فضل تقدم با کدام یک از این دو شئون است؟ آیا معلم باید هم تربیت و هم تعلیم بدهد یا یک اینکه آموزش یک شان برای معلم کافی است و دانش­آموز خود باید مورد دیگر را اکتساب کند؟

مقام تعلیم وظیفه اصلی معلم است اما معلم با رفتار و شیوه برخورد خود تربیت هم می­کند. تربیت بیشتر از همه جا و در ابتدا در خانواده آغاز می­ شود و سپس در مدرسه اتفاق می ­افتد. در قدیم شیوه آموزش تفاوت داشت و به دانش­آموز بسیار سخت می­ گرفتند و ادب آموزی را با تنبیه همراه می­ کردند که کار صحیحی نبود. رفتار معلم خود تربیت کننده است. همچنین همراه با آموزش چه در مدرسه یا مکان­ های آموزشی دیگر، نظم بسیار اهمیت دارد. یعنی به موقع سرکلاس حاضر شدن، غیبت نکردن، انجام تکالیف و غیره. دانش ­آموز در بین همکلاسی خود شیوه رفتار با دیگران را می ­آموزد که ناظم نظارت می­ کند و بدین ترتیب نظم را هم می­ آموزد. اما در درجه اول رفتار خانواده بسیار اهمیت دارد. برای معلم علم آموزی اولویت اول را دارد اما همان دقت و صحت و دلسوزی که در آموختن علم دارد بازهم در تربیت شاگرد اثر می­ گذارد.

اگر خاطره ­ای از دوران معلمی خود یا معلم­ های خود دارید بیان کنید.

من خاطره­ های زیادی از معلم­ ها چه در ایران و چه در خارج دارم. بسیار معلم­ هایی بودند که وجود خود را برای شاگرد می­ گذاشتند و با رفتار خوش هرچه داشتند در طبق اخلاص می­ گذاشتند. خودم هم بیش از پنجاه سال علم آموزی در دانشگاه هرچه می­ توانستم برای دانشجو انجام می­ دادم. معلم دو وظیفه دارد تعلیم درس و تهیه درس مانند نوشتن کتاب و مقالات و غیره. شاگرد تشخیص می­ دهد که معلم به کار خود وارد است و گفتار و آموزش او همراه با صداقت است و یا به عبارت دیگر دانش و وارستگی با هم همراه است و همه اینها باید در راه خدمت به بشریت باشد. در این رابطه سعدی می­ فرماید:

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه

بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود

تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج

وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را

یعنی معلمی جهدی است که بشر را از غرق شدن در جهل برهاند و اول باید خود سعی کند تا از جهل رهانیده شود.

ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش

معلم آینه شاگرد است چنانکه پدر و مادر آینه فرزند هستند و فرزند جلوه­ گاه پدر و مادر و معلم است».

 

Art??culos deportivos para ni?os

 

روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1395، چهارصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس، دبیر، معاونان پژوهشی، رؤسای گروه های علمی فرهنگستان، رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری و دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر داوری اردکانی ریاست فرهنگستان روز معلم را به استادان عضو شورا تبریک گفت. در ادامه گزارشی از ایجاد پایگاه جدید اطلاع رسانی فرهنگستان و امکانات آن ارائه شد. سپس پیشنهاد گروه علوم پایه مبنی بر حمایت فرهنگستان از «سومین سمینار نظریه عملگرها و کاربردها» (که در اسفند سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می­شود) مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت. موافقت با همکاری مدعو آقای دکتر محمدجواد ضمیری استاد گروه علوم دامی دانشگاه شیراز در شاخه علوم دامی و آقای دکتر منصور امیدی استاد گروه زراعت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در شاخه زراعت و اصلاح نباتات گروه علوم کشاورزی، برای یک دوره دو ساله، از دیگر تصمیمات جلسه شورای علمی چهارصد و پنجاه و هشتم بود. همچنین در این جلسه گزارش نهایی طرح پژوهشی «گردآوری و تدوین کتاب سالانه وضعیت محیط­ زیست ایران» (مجری طرح: آقای دکتر مجید مخدوم) به تصویب رسید و طرح مزبور خاتمه ­یافته تلقی شد.

روابط عمومی فرهنگستان علوم

Nike Air Max Men's

 

آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد رئیس گروه علوم اسلامی فرهنگستان از تشکیل سلسله نشست هایی با موضوع «چیستی تمدن اسلامی» در گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم خبر داد. گروه علوم اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد مباحثی تحت عنوان «چیستی تمدن اسلامی» را در روزهای یکشنبه مورد تحقیق و بررسی قرار دهد. بر این اساس مباحث ذیل مورد بحث قرار خواهند گرفت و برای هر یک از عناوین افرادی دعوت خواهند شد. این مباحث ضبط و پس از ویرایش منتشر می ­شوند.

مباحث مورد نظر عبارتند از:

  1. تعریف تمدن و تمدن اسلامی
  2. تمدن اسلامی یا تمدن مسلمانان
  3. فقه و تمدن
  4. فلسفه و تمدن
  5. هنر و تمدن
  6. جهاد و تمدن
  7. روابط بین الملل و تمدن
  8. علوم تجربی و تمدن
New Balance Womens Shoes

 

نخستين شماره مجله «پژوهش ­هاي راهبردي در علوم كشاورزي و منابع طبيعي» به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. در اولین شماره مجله، 6 مقاله از استادان و صاحبنظران با عناوین ذیل منتشر شده است:

- وضعيت موجود و ارائه راهکارهای بهبود کمي و کيفي خشک­ ميوه ­های ایران (دکتر مرتضي خوشخوي، دکتر وازگين گريگوريان، دکتر عنايت­اله تفضلي و دکتر احمد خليقی)

- قابلیت‌ های بوم­ شناختی ماسه­ زارهای بیابانی فرصتی برای بهره­ برداری بهینه از سيستم پخش سيلاب (دکتر غلامعلی حشمتی و حدکتر سین سرگزی)

- راهکارهای مقابله با چالش تأمين غذا در ايران (دکتر عليرضا سپاسخواه)

- مروری کلی بر کشاورزی ارگانیک (دکتر مرتضي خوشخوی)

- چالش‌ هاي توليد محصول­ های زراعي و راه­ هاي مقابله با آنها (دکتر بهمن یزدی ­صمدی)

- تغییر اقلیم، خشکسالی و تنگدستی در ایران: نگاهی به آینده (دکتر عزت ­اله کرمی)

تعدادی از بیانیه­ های مربوط به همایش­ های برگزارشده توسط گروه علوم کشاورزی فرهنگستان و چکیده طرح­ های پژوهشی خاتمه ­یافته گروه از دیگر مطالب چاپ­ شده در این شماره نشریه است. در پایان مجله خلاصه مقالات و مطالب به زبان انگلیسی آمده است.

***

روابط عمومی فرهنگستان علوم

Mujer

 

در هشتمین اجلاس عمومی سازمان همکاری بین آکادمی­ ها؛ InterAcademy Partnership که در شهر هرمانوس آفریقای جنوبی و به میزبانی آکادمی علوم آفریقای جنوبی برگزار شد، از میان 111 کشور عضو سازمان همکاری بین آکادمی­ ها، 200 نفر از مسئولان و نمایندگان آکادمی­ ها از 90 آکادمی دنیا و از جمله نماینده فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند. انتخاب 11 عضو هیأت اجرایی IAP  از جمله موضوعات مطح ­شده در این اجلاس بود که با رأی گیری صورت گرفته، از میان 111 کشور عضو، ایران به عنوان یکی از اعضای هیأت اجرایی IAP انتخاب شد. بر این اساس فرهنگستان علوم ایران و کشور جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو هیأت اجرایی سازمان همکاری بین آکادمی­ ها از سال 2016 تا 2018  برگزیده شد.

سازمان همکاری بین آکادمی ­ها در سال ۱۹۹۳ میلادی توسط آکادمی ­های علوم در شهر تریسته کشور ایتالیا و به منظور مشارکت دو جانبه، منطقه­ ای و جهانی آکادمی­ ها با یکدیگر برای نیل به اهداف مختلف تأسیس شده است؛ این اهداف عبارتند از: ارتقاء مشارکت میان آکادمی­ های علوم، بحث و تبادل نظر در زمینه مسائل علمی جهان، تهیه و انتشار بیانیه ­های مشترک درخصوص زمینه ­های مورد اشاره و پشتیبانی آکادمی­ های علوم از یکدیگر. سازمان همکاری بین آکادمی ­ها برای دستیابی به این اهداف با آکادمی­ های مهندسی، فناوری، پزشکی، کشاورزی، علوم اجتماعی، علوم انسانی و سایر رشته­ ها و همچنین با سازمان­ های جهانی نظیر یونسکو، شورای بین­ المللی علم، شورای بین ­المللی علوم اجتماعی، شورای بین آکادمی ­ها و مجمع آکادمی های پزشکی همکاری می­کند.

تبادل اطلاعات و تجارب میان آکادمی­ های علوم و دستیابی به دیدگاه مشترک در زمینه ­های علمی، تسهیل ارائه نظرات کارشناسی علمی به دولت­ ها و سازمان جهانی، تقویت ظرفیت­ های آکادمی علوم، بویژه آکادمی ­های جوان و کوچک مستقر در کشورهای در حال توسعه، کمک به ارگان ­های علمی در کشورهای توسعه ­نیافته برای تأسیس آکادمی­ های علوم ملی یا منطقه­ای، برپایی کنفرانس، کارگاه و سمپوزیوم در قالب اهداف تدوین ­شده و انجام پروژه ­های پژوهشی از مهمترین فعالیت­ های سازمان همکاری بین آکادمی ­ها است. در حال حاضر ۱۱1 آکادمی علوم از کشورهای مختلف در این سازمان عضویت دارند. این سازمان با آکادمی ­های عضو خود همکاری نزدیکی دارد، نقش علم در جامعه را تقویت می­ کند و به مقامات دولتی درخصوص مسائل مهم جهانی نظر مشورتی می ­دهد. سازمان از برنامه ­هایی که برای دانشمندان جوان تهیه شده است، حمایت می­ کند و به آنها در ساختن پایه ­های قوی برای مشاغل موفق یاری می ­رساند. این سازمان برای پروژه­ هایی که به صورت جهانی بر علم تأثیرگذار هستند سرمایه­ گذاری می کند. مهمترین این پروژه ­ها عبارتند از: آموزش علم، برنامه ایمنی زیستی، آب، امنیت تغذیه، غذا و کشاورزی، ارتباطات علمی، زنان برای علم و ظرفیت­ سازی برای برنامه آکادمی­ های جوان. بالاترین ارکان تصمیم­ گیری سازمان همکاری  بین آکادمی ­ها، مجمع عمومی و کمیته اجرایی است. مجمع عمومی دارای دو رئیس است: یک رئیس از کشورهای در حال توسعه و یک رئیس از کشورهای توسعه یافته. مجمع عمومی هر سه سال یک بار تشکیل جلسه می­دهد. کمیته اجرایی طبق اساسنامه در موارد مختلفی از جمله تعیین زمان و مکان جلسات مجمع عمومی، تهیه دستور جلسات مجمع عمومی، اجرای تصمیمات متخذه از سوی مجمع عمومی، تأمین مالی برنامه ­ها و فعالیت­ ها، تصویب برنامه­ ها، فعالیت­ ها و بودجه آنها و حصول اطمینان از هزینه بودجه ­ها در موارد مقررشده برنامه ریزی می­ کند. کمیته اجرایی می ­تواند برحسب نیاز برای واگذاری برخی از اختیارات و مسئولیت­ های خود، کمیته دائمی یا موردی تأسیس کند. همچنین این کمیته می­ تواند از آکادمی ­های عضو در زمینه­ های خاص نظرسنجی کند تا در آن زمینه­ ها بیانیه ­ای تهیه و صادر شود. این بیانیه­ها طبق ضوابط به تائید نهایی مجمع عمومی خواهند رسید. کمیته اجرایی در صورت حضور حداقل هفت عضو در موارد مختلف تصمیم­ گیری می­کند. کمیته اجرایی در صورت احراز حداکثر آراء به موارد مختلف مطروحه در جلسات خود رأی می­ دهد. کمیته اجرایی را رؤسای مشترک سازمان همکاری بین آکادمی ­ها و ۱۱ عضو منتخب مجمع عمومی تشکیل می ­دهند. از این یازده عضو، شش عضو از کشورهای در حال توسعه و پنج عضو از کشورهای توسعه یافته هستند. آکادمی ­های عضو این کمیته برای یک دوره انتخاب می ­شوند. آکادمی­های عضو می ­توانند برای یک دوره دیگر نیز در عضویت این کمیته باقی بمانند. رؤسا یا نمایندگان آکادمی ­های عضو کمیته اجرایی، در جلسات این کمیته شرکت می­ کنند. کمیته اجرایی حداقل سالی یک بار جلسه تشکیل می دهد.

 

Saldos - Entrega gratuita

New Photos