بایدها و نبایدهای پژوهش در علوم پایه
پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶
اعضای شاخههای فیزیک و ریاضی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیهای مواضع خود را درباره پژوهش در علوم پایه با عنوان بایدها و نبایدها اعلام کردند.
در این بیانیه آمده است: چرخه دانش، اجتماع مراحل تکوین و تدوین علوم است و پژوهش دربرگیرنده همه مراحل تکوین نظریههای علمی است. پژوهش در علوم به مجموعه تلاشها در جهت پاسخگویی به مسائل مختلف در چارچوب چرخه دانش گفته میشود و نتیجه آن پیشبرد علوم و مرزهای دانش و یا تولید فناوری و خدمات است. از آنجا که مسائل در سطح ملی یا فراملی مطرح میشوند و مسائل ملی نیز معمولاً مشترکات زیادی با کشورهای مختلف دارند، پژوهش در علوم پایه و نتایج آن نوعاً فراملی هستند. از ویژگیهای بارز در پژوهش، به خصوص در رشتههای علوم پایه، بینالمللی بودن آن است که تعامل و تبادل علمی مستمر با پژوهشگران از ملل مختلف را میطلبد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: انجام یک پژوهش علمی موفق نیازمند تبیین و درک درست از مسائل مطرح است که خود مستلزم کاوش و گردآوری در مجموعه دانستههای مربوط است. ایدهپردازی بدون درک عمیق از مسأله و تسلط بر مجموعه دانش موجود و مربوط، نتیجهای جز نظریههای خام و غیر قابل اعتنا نخواهد داشت. پژوهش با نظریه و راه حل آغاز نمیشود بلکه قرار است به آن بیانجامد.
در این بیانیه با اعلام این که چرخه دانش قدمتی بیش از سه سده دارد و تمرین و تکرار این چرخه به شکلگیری فرهنگ علمی و فرهنگ پژوهشی انجامیده است. این فرهنگ هرچند در مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر نمود و بروز دارد، منحصر به اینها نیست و در واقع بخشی از فرهنگ عمومی جوامع محسوب میشود و از آن نیز تاثیر میپذیرد آمده است: بخشی از فرهنگ علمی، نظام ارزشگذاری است که اخلاق علمی ـ پژوهشی بر اساس آن شکل گرفته است. انتظار میرود پژوهشگران به این نظام ارزشی،که مقبولیت بینالمللی دارد، احترام بگذارند. نتیجه عدم احترام به این نظام طرد شدن از طرف سایر پژوهشگران است.
در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر این که عرضه آرا و نتایج به سایر پژوهشگران، مباحثه، مقابله و نقد ایدهها و نظریات علمی، و سعی بر اقناع همگنان از ویژگیهای فرهنگ پژوهش علمی هستند آمده است: تثبیت یک نظریه علمی عموماً با اجماع جامعه علمی برآن شکل میگیرد. بخشی از فرهنگ علمی در عرضه نتایج و نظریات و ایدهها نمود مییابد که عموماً به دو صورت شفاهی در سمینارها و همایشهای علمی و یا به صورت انتشار مقاله در مجلات علمی یا در رسالهها و پایاننامهها صورت میگیرد.چاپ مقاله هدف پژوهش نیست، بلکه فقط بخشی از آن است. چاپ مقاله الزاماً به معنای تولید دانش پذیرفته شده و مدون نیست بلکه صرفاً گزارشی از نتایج فعالیتهای پژوهشی افراد است.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: مجلههای علمی معمولاً فقط صاحب امتیاز نشر مقالههای پژوهشی هستند و تنها نویسندگان مقاله مسئول صحت و سقم، محتوا و مندرجات مقالات خود هستند. همانطورکه نویسندگان مالکیت معنوی ایده و نظریه و نتایج را دارند، انتظار عرفی و اخلاقی این است که در مقالات یا سمینارها نتایج حاصل از پژوهش خود نویسندگان و ارائهدهندگان مطرح شود، و مالکیت معنوی بقیه پژوهشگرانی که کار آنها بر نتایج به دست آمده موثر بوده به درستی و با ارجاع مناسب و ذکر مأخذ، محترم شمرده شود. انتشار نتایج پژوهشی دیگران به نام خود و استفاده از نتایج، عبارات، نمودارها و ایدههای دیگران بدون ذکر منبع و ماخذ، از مصادیق زیر پا گذاردن اخلاق
علمی ـ پژوهشی است.
در این بیانیه آمده است: چرخه دانش، اجتماع مراحل تکوین و تدوین علوم است و پژوهش دربرگیرنده همه مراحل تکوین نظریههای علمی است. پژوهش در علوم به مجموعه تلاشها در جهت پاسخگویی به مسائل مختلف در چارچوب چرخه دانش گفته میشود و نتیجه آن پیشبرد علوم و مرزهای دانش و یا تولید فناوری و خدمات است. از آنجا که مسائل در سطح ملی یا فراملی مطرح میشوند و مسائل ملی نیز معمولاً مشترکات زیادی با کشورهای مختلف دارند، پژوهش در علوم پایه و نتایج آن نوعاً فراملی هستند. از ویژگیهای بارز در پژوهش، به خصوص در رشتههای علوم پایه، بینالمللی بودن آن است که تعامل و تبادل علمی مستمر با پژوهشگران از ملل مختلف را میطلبد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: انجام یک پژوهش علمی موفق نیازمند تبیین و درک درست از مسائل مطرح است که خود مستلزم کاوش و گردآوری در مجموعه دانستههای مربوط است. ایدهپردازی بدون درک عمیق از مسأله و تسلط بر مجموعه دانش موجود و مربوط، نتیجهای جز نظریههای خام و غیر قابل اعتنا نخواهد داشت. پژوهش با نظریه و راه حل آغاز نمیشود بلکه قرار است به آن بیانجامد.
در این بیانیه با اعلام این که چرخه دانش قدمتی بیش از سه سده دارد و تمرین و تکرار این چرخه به شکلگیری فرهنگ علمی و فرهنگ پژوهشی انجامیده است. این فرهنگ هرچند در مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر نمود و بروز دارد، منحصر به اینها نیست و در واقع بخشی از فرهنگ عمومی جوامع محسوب میشود و از آن نیز تاثیر میپذیرد آمده است: بخشی از فرهنگ علمی، نظام ارزشگذاری است که اخلاق علمی ـ پژوهشی بر اساس آن شکل گرفته است. انتظار میرود پژوهشگران به این نظام ارزشی،که مقبولیت بینالمللی دارد، احترام بگذارند. نتیجه عدم احترام به این نظام طرد شدن از طرف سایر پژوهشگران است.
در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر این که عرضه آرا و نتایج به سایر پژوهشگران، مباحثه، مقابله و نقد ایدهها و نظریات علمی، و سعی بر اقناع همگنان از ویژگیهای فرهنگ پژوهش علمی هستند آمده است: تثبیت یک نظریه علمی عموماً با اجماع جامعه علمی برآن شکل میگیرد. بخشی از فرهنگ علمی در عرضه نتایج و نظریات و ایدهها نمود مییابد که عموماً به دو صورت شفاهی در سمینارها و همایشهای علمی و یا به صورت انتشار مقاله در مجلات علمی یا در رسالهها و پایاننامهها صورت میگیرد.چاپ مقاله هدف پژوهش نیست، بلکه فقط بخشی از آن است. چاپ مقاله الزاماً به معنای تولید دانش پذیرفته شده و مدون نیست بلکه صرفاً گزارشی از نتایج فعالیتهای پژوهشی افراد است.
در بخش پایانی این بیانیه آمده است: مجلههای علمی معمولاً فقط صاحب امتیاز نشر مقالههای پژوهشی هستند و تنها نویسندگان مقاله مسئول صحت و سقم، محتوا و مندرجات مقالات خود هستند. همانطورکه نویسندگان مالکیت معنوی ایده و نظریه و نتایج را دارند، انتظار عرفی و اخلاقی این است که در مقالات یا سمینارها نتایج حاصل از پژوهش خود نویسندگان و ارائهدهندگان مطرح شود، و مالکیت معنوی بقیه پژوهشگرانی که کار آنها بر نتایج به دست آمده موثر بوده به درستی و با ارجاع مناسب و ذکر مأخذ، محترم شمرده شود. انتشار نتایج پژوهشی دیگران به نام خود و استفاده از نتایج، عبارات، نمودارها و ایدههای دیگران بدون ذکر منبع و ماخذ، از مصادیق زیر پا گذاردن اخلاق
علمی ـ پژوهشی است.