تاريخ خبر: شنبه 7 اسفند ماه 1395- 27 جمادي الاول 1438ـ 25 فوريه 2017ـ شماره 26667
تجليل از استادان و مهندسان برجسته
|
مراسم سيزدهمين نكوداشت روز مهندسي، با تجليل از برگزيدگان مهندسي فرهنگستان علوم برگزار شد. به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم كه در محل فرهنگستان علوم برگزار شد از سه استاد برجسته، سه مهندس برجسته و پنج دانشمند جوان برجسته تجليل شد. در اين مراسم دكتر رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم در سخنان كوتاهي گفت: كشور ما به مهندس و مهندسي احترام ميگزارد و مهندسان هم قدر خودشان را ميدانند. وي افزود: آنچه بايد حاصل شود در اشارات برگزيدگان بود و آن اينكه بايد تمامي علوم و تكنولوژي در جايگاه خودشان قرار بگيرند وگرنه اثر و نتيجه كارشان آشكار نميشود. رئيس فرهنگستان علوم با اشاره به نحوه انتخاب مهندسان برگزيده گفت: گروهي كه مهندسان برگزيده را انتخاب ميكنند، كار دشواري پيشرو دارند بهخصوص كه از نظر اخلاقي هم اين انتخاب بسيار مهم است، از تمام دوستان تشكر ميكنم كه اين انتخاب را انجام دادند بهخصوص كه انتخاب محدود هم بود. دكتر داوري با اعلام اينكه برخي از برگزيدگان گلايه كردند كه كار دانشگاهها نوشتن مقاله و كار پژوهشي صرف نيست، افزود: اين حرف درستي است و ما خيلي ميخواهيم كه بين نظر و عمل پيوند وجود داشته باشد كه به نظر من اين پيوند وجود ندارد. وي در پايان سخنان خود گفت: اگرچه هديهاي كه به اين مناسبت به شما عزيزان تقديم ميشود از جهت مادي ارزش چنداني ندارد، وجهش اين است كه استادان گرامي، دانشمندان ما شأن اشان اجل از اين است كه كار آنان با مسائل مادي سنجيده شود، اگر چه تمامي استادان و دانشمندان نياز مادي هم دارند و حقوق آنان در دانشگاهها چندان قابل توجه نيست. بنابراين گزارش، سپس دكتر علي غفاري استاد برجسته مهندسي مكانيك صاحب 310 مقاله علمي در مجلات علمي معتبر، تأليف دو كتاب و هدايت 14 پاياننامه دكتري و دارنده جايزه اول مسابقات بينالمللي تشخيص بيماريهاي قلبي آمريكا با روش تحليل سيگنال در سخناني به مبحث مهندسي آينده جهان و آينده مهندسي در ايران پرداخت و گفت: مسأله آينده پژوهي يكي از معضلهاي امروز ما است چرا كه در برنامهريزي مهندسي نقش مهمي دارد. وي به ايجاد كرسي آينده پژوهي مهندسي در فرهنگستان علوم اشاره كرد و گفت: براي تدوين برنامه آينده مهندسي كشور بايد شرايط فعلي كشور خودمان و كشورهايي كه از نظر مهندسي پيشرفته هستند بررسي و نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود، اين بررسي نيازمند اظهارنظر و ارائه پيشنهاد از سوي تمامي اعضاي فرهنگستان علوم استادان دانشگاهها است. دكتر واهاك كاسپاري مارقوسيان استاد برجسته مهندسي مواد «سراميك» كه در كارنامه خود داراي بيش از 130 مقاله معتبر در مجلات و نشريات معتبر تأليف دو كتاب و هدايت بيش از 70 پاياننامه كارشناسي و ارشد دكتري است، در سخناني گفت: اگر رشته سراميك را به دو شاخه سنتي و پيشرفته تقسيم كنيم، سراميك پيشرفته در اين 100 سال خيلي پيشرفت داشته و در مخابرات، هوا فضا، فيبرنوري و ساخت هواپيما نقش مهمي ايفا ميكند. وي افزود: متأسفانه عدم توجه به كيفيت در آموزش جاي نگراني دارد، در پژوهش هم كارهاي خوبي صورت گرفته و در صنعت هم از 30 كارخانه به 250 كارخانه سراميك كاشي در بعد از انقلاب رسيده است. وي با انتقاد از نبود برنامه راهبردي در توسعه هم در آموزش، پژوهش و صنعت گفت: در آموزش كيفيت فداي كميت شده است، در پژوهش مقاله محور شدهايم و اين باعث شده كه در صنعت سراميك هم تحولي صورت نگيرد. دكتر مارقوسيان افزود: متأسفانه صنعت پيشرفته سراميك كه صدها برابر برخي از صنعتها ارزش افزوده دارد در ايران هيچ توليدي ندارند، لذا توسط كارشناسان بايد روي اين مسائل كار شود و اگر اين برنامههاي راهبردي درست تدوين و اجرا شود، بسياري از مشكلات صنعت و آموزش مهندسي سراميك كشور برطرف خواهد شد. دكتر محمدرضا ميبدي استاد برجسته مهندسي برق و كامپيوتر و داراي بيش از 890 مقاله علمي در مجلات معتبر علمي و تأليف چهار كتاب و هدايت بالغ بر 213 پاياننامه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا هم در سخنان كوتاهي به تاريخچه زندگي خود اشاره كرد و گفت: آموزشهاي من با آموزشهاي مرسوم مهندسي مقداري متفاوت است و شايد بتوان گفت كه من مهندس نيستم. وي با اشاره به چاپ مقالهاي از خود در كلاس پنجم ابتدايي در يكي از نشريات آن دوره گفت: تشويقهاي زيادي از معلمان خود دريافت كردم و آن تشويقها آنقدر انرژي به من داد كه هنوز در وجود من است. دكتر ميبدي افزود: من سالهاي زيادي در دانشگاه ميشيگان و اوهايو مشغول به تدريس بودم و درجه استادياري هم گرفتم اما بدليل احساس عدم تعلق به آن جامعه به ايران بازگشتم و در دانشگاه صنعتي اميركبير مشغول به تدريس شدم. مهندس ناهيد البهشتي مهندس برجسته مهندسي عمران و عضو فعال در تهيه استانداردهاي طراحي صنعت آب كشور در سخناني به انتقاد از كساني كه سدسازيهاي بعد از انقلاب را باعث خشك شدن درياچه اروميه و ايجاد ريزگردها ميدانند، پاسخ داد و گفت: اقليم كشور ما طوري است كه توزيع زماني و مكاني بارشها با نيازهاي ما تطابق ندارد و اگر سدسازي انجام نشود اين عدم تطابق تشديد هم ميشود.وي به دو مسأله ساخت سد و مديريت آب اشاره كرد و گفت: يك بخش ساخت سد است كه ما به آن نياز داريم و بخش ديگر مديريت آب است كه اگر درست مديريت نشود، نتايج حاصل از سد را از بين ميبرد. دكتر البهشتي به خشك شدن درياچه اروميه اشاره كرد و افزود: همزمان با ساخت سدهاي مختلف در حوزه آبريز درياچه اروميه ما با سالهاي خشكي مواجه بوديم و مقارن همين زمان به كشتهايي كه نياز به مصرف آب زياد داشت رو آورديم و براي استفاده از آب اين سدها رقابت شديدي درگرفت و اين حادثه باعث خشكي درياچه اروميه شد. دكتر علي جهانافروز مهندس برجسته مواد و متالورژي و بنيانگذار و مدير تكنولوژي و توليد شركت ريختهگري پولادير هشتگرد در سخناني گفت:در بعد آموزشي رشد سطح دانش و مهارتهاي مهندسي در كشور منوط به سه شرط آموزش مهندسين باسواد و حامل دانش تئوريك و عملي، خلاق و داراي انگيزه بالا براي كار، تربيت تكنسينهاي كاردان و ايجاد ارتباط تنگاتنگ بين تحقيقات علمي دانشگاهي با نيازهاي صنايع كشور است. وي افزود: متاسفانه در رابطه با مورد اول، مدارك گرايي و حراج مدارك به حدي رسيده است كه بجاي تقويت، موجبات تضعيف جايگاه مهندسي در كشور را فراهم نموده است و جاي آن است كه خون موج زند در دل لعل. در رابطه با مورد دوم هم متاسفانه بسيار ضعف داريم و حتي موسساتي كه در گذشته براي تربيت كاردانهاي ماهر تاسيس شده بودند تبديل به دانشگاه گرديد و كساني را كه ميتوانستند كاردانهاي كاربلد بسيار خوبي باشند به مهندسان كمسواد و كارنابلد تبديل نموديم. كارگاهها جمع شدند و جاي آن را كلاسهاي درس و گفتگوي استاد پاي تخته سياه گرفت و هركسي كه مختصري تئوري آموخت ديگر حاضر نبود خود را درگير اندكي كار عملي نمايد و در نتيجه كارهاي عملي به كمسوادان كارآموخته از كار سپرده شد. مهندس حسين رياضي اصفهاني، مهندس برجسته مهندسي برق و كامپيوتر هم در سخناني گفت: ريشه كلمه انگليسي مهندسي در لاتين به مفهوم استعداد و نوآوري است نه به عنوان ساخت يك محصول. وي افزود: متاسفانه چيزي كه در كشور ما يك نقطه ضعف محسوب ميشود نبود دانش اقتصاد كلان و ملي است لذا بايد در كنار تربيت مهندس بايد مهارت كسب و كار هم را به آنان آموخت. دكتر فرخ امينيفر دانشمند جوان برجسته مهندسي برق و كامپيوتر هم در سخناني در مورد معضلات اخلاقي پژوهشي در كشور گفت: در سالهاي اخير سوءرفتارهاي پژوهشي مانند فروش مقاله يا پاياننامه و تقلب علمي رو به فزوني نهاده و منجر به خدشه به حيثيت علمي كشور و بياعتمادي جامعه و صنعت به مراكز دانشگاهي و پژوهشگران شده است. متاسفانه گزارشهاي رسمي و غيررسمي داخلي و بينالمللي نيز مويد اين بحران در كشور هستند. وي افزود: بديهي است عوامل بيروني مانند كاهش قبح دروغ و دزدي در جامعه ريشه اصلي اين معضلات است؛ ليكن، برخي از عوامل دروني نيز به اين بحران دامنزده است. افزايش بيش از حد ظرفيت دورههاي تحصيلات تكميلي، ظهور قارچگونه مراكز آموزش به ظاهر عالي، رويكرد اجبار به جاي تشويق در انتشار مقالات، عدم آگاهيرساني به دانشجويان در زمينه اخلاق پژوهشي و البته مهمتر از همه موارد فوق نظارت ضعيف و گاهاً عدم نظارت اساتيد بر فعاليت پژوهشي دانشجويان خود و به نوعي وانهادهشدن آنها از جمله عوامل مهم دروني اين بحران هستند. دكتر مهران رضايي دانشمند جوان برجسته مهندسي شيمي ديگر سخنران اين مراسم بود كه يكي از مشكلات توسعه تحقيق را عدم سرمايهگذاري در اين بخش دانست و گفت: اگر در كشور آمريكا بودجه تحقيقات از محل توليد ناخالص ملي را بر تعداد مقالات پژوهشي تقسيم كنيم رقم 300هزار دلار براي هر مقاله و در كشورهاي اروپايي400هزار دلار درهر مقاله است و در ايران هم تقريبا نزديك300هزار دلار براي هر مقاله است. دكتر محمدرضا سليمپور دانشمند جوان برجسته مهندسي مكانيك هم در سخناني گفت: اگر بخواهيم مهندسي در كشور پيشرفت كند بايد آموزش مهندسي جدي گرفته شود. وي افزود: متأسفانه نكته مهمي كه در آموزش به آن كمتر توجه شده است، مسأله انگيزه دانشجويان است كه خيلي كاهش يافته است و تقريبا كساني كه ميخواهند در داخل بمانند انگيزهاي براي درس خواندن ندارند و فقط كساني كه قصد رفتن دارند با جديت تحصيل ميكنند كه يكي از دلايل آن جذب بيرويه دانشجو توسط دانشگاههاي متعددي كه ساختهايم، است. دكتر كيوان كياني دانشمند جوان برجسته مهندسي عمران هم در سخناني خواستار ايجاد اتاق فكر براي طراحي مسير راهبردهاي تحقيقاتي نوين در كشور شد و گفت: ما در دنيايي هستيم كه به طور دايم در حال تغيير است. دكتر حامد ميرزاده سلطانپور دانشمند جوان برجسته مهندسي مواد هم در سخناني از فرهنگستان علوم براي انتخابش و استادان و خانواده خود تشكر كرد.
|
|
|