باسمه تعالی؛ درگذشت آقای دکتر غلامحسین شکوهی استاد گرانمایه تعلیم و تربیت را به خانواده گرامیش و همه دانشگاهیان و دانشمندان کشور و بخصوص همکاران گرامی ایشان در دانشگاه­ های تهران و بیرجند تسلیت عرض می­ کنم. دکتر شکوهی دانشمندی نجیب و صریح و پای­بند به اصول اعتقادی دین مبین بود. او همواره نگران بود که مبادا کار تعلیم و تربیت به حال خود رها شود و مدرسه از ادای وظیفه­ ای که به عهده دارد بازماند. این نگرانی زندگی سال­ های اخیر عمر دانشمند را دگرگون کرده بود. رحمت خدا بر او باد که در طی پنجاه سال آشنایی و دوستی با او جز صفا و صداقت و علم ­دوستی و وظیفه­ شناسی در زندگی شغلی و کار دانشگاهیش ندیدم. رضا داوری اردکانی

 

 

روز چهارشنبه 15 اردیبهشت 1395 جلسه شورای همگانی گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، با حضور اعضای پیوسته، وابسته و همکاران مدعو گروه، معاون وزارت مسکن و شهرسازی، اعضای شورای اتاق فکر مهندسان برجسته کشور و تعدادی از استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار شد. در این جلسه که با محوریت شاخه مهندسی عمران گروه علوم مهندسی تشکیل شد، سه سخنرانی ایراد شد. در بخش اول آقایان دکتر رضا مکنون (عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون مرکز مطالعات علم و فناوری فرهنگستان علوم) و دکتر علی­ اکبر رمضانیان پور (استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو وابسته فرهنگستان علوم) سخنانی با موضوع «ساخت و ساز و توسعه پایدار» ایراد کردند. در بخش دوم که با موضوع «افق توسعه مسکن و چالش­های آن» برگزار شد آقای دکتر بهروز گتمیری استاد دانشگاه تهران و همکار مدعو شاخه مهندسی عمران فرهنگستان علوم سخنرانی کرد.

پس از سخنرانی­ ها، حاضران به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات مطرح شده پرداختند. در پایان قرار شد شاخه مهندسی عمران با عنایت به مطالب مطرح شده در جلسه، بیانیه­ ای تنظیم و به گروه علوم مهندسی فرهنگستان اعلام کند.

روابط عمومی فرهنگستان علوم

 

 

به مناسبت فرا رسیدن روز معلم، روابط عمومی فرهنگستان علوم گفتگوی کوتاهی با آقای دکتر حسن تاج بخش استاد ممتاز دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران درخصوص شأن و مقام معلم انجام داده است که مشروح این گفتگو به شرح ذیل برای آگاهی علاقمندان آمده است:

روز معلم بیشتر در مدرسه­ گرامی داشته می­شود، اما همانطور که می دانید تعلیم و تعلم و مقام معلم فراتر دوره مدرسه است.  چه اینکه در دانشگاه ما با اساتید مختلف روبرو هستیم که برای انسان الهام برانگیز هستند. به طور کلی گاهی خارج از ضوابط آموزش عالی رسمی هم هرکس ممکن است معلمی برای خود داشته باشد. به نظر شما آیا این دیدگاه در مورد گرامیداشت مقام معلم محصور در چهارچوب رسمی معلم به عنوان کارمند آموزش و پرورش یا استاد دانشگاه است یا اینکه معلم مفهومی فراتر و فاخرتر از این کلیشه ها دارد؟

به نظر من معلم کسی است که علم می­ آموزد. علم هم حتماً مقید نیست بلکه یک جنبه عام و یک جنبه خاص دارد. جنبه عام علم به طور کلی آموختن مسائل مربوط به زندگی و همچنین ماورای طبیعت و زندگی است و یکی علم خاص است که منظور یک شاخه از علم می­ باشد به عنوان مثال یک نفر پزشک، مهندس یا حقوقدان و ... است. بنابراین هرکس به ما علم می­ آموزد معلم ماست و احترام او واجب است چنانکه اولین معلم انسان مادرش است که زبان به او آموخته و از طریق زبان باقی علوم را می­ آموزد. و بعد از آن پدر اوست و همچنین اطرافیان که در دوران­ های مختلف زندگی انسان از آنها چیزی می­ آموزد. اما به طور خاص معلم، ابتدا از معلم دبستان یا پیش از دبستان شروع می­ شود و پس از آن دبیرستان و دانشگاه که هرکدام به عنوان دبیر و استاد شناخته می­ شوند و مقام معلمی دارند. پایه گذار علم افراد ابتدا معلم دبستان است که اگر او خوب بیاموزد و انسان هم از او خوب بیاموزد، راهش به خوبی ادامه پیدا می­ کند ولی اگر از همان ابتدا خلل در کار باشد بعدها و در دوران دانشگاه به مشکل می ­خورد. پس از آن در اجتماع از دیگران نکاتی می ­آموزد که همه اینها معلم هستند و حقشان واجب است. برای معلم دو چیز باید فراهم باشد، یکی حداقل امکانات زندگی و دیگری احترام. جنبه احترام بسیار مهم است و حرمت معلم یعنی برخورد با او، جایگاه شغلی او و ... .

انَّ المعلم و الطبیب كلاهما

لم ینصحان اذا لم یكرما

واقنع به دردک اذجها طبیبک

وأصبر لجهلك ان أهنت معلما

معلم و طبیب نصیحت نمی­ کنند مگر اینکه احترام ببینند پس اگر طبیب را آزردی به درد خود بساز و اگر معلم را آزردی به جهل و نادانی بساز.

در طول تاریخ جزو سنت های ما بود که به معلم احترام بگذاریم و این احترام گذاشتن جلوی پای او برخاستن نیست بلکه معلم مثل پدر است و همان احترامی که برای پدر خود قائل هستیم برای معلم هم باید قائل باشیم زیرا هستی معنوی افراد به معلم بستگی دارد. در وصیتنامه بقراط برای طبیبان آمده است که معلم و استاد را مثل پدر خود گرامی بدارید و به فرزندان استاد خود طبابت بیاموزید زیرا وجود معنوی شما به استاد بستگی دارد.

به نظر می رسد در یک نگاه کلی امر معلمی را بتوان به دو مقام تعلیم و مقام تربیت تفکیک کرد. به نظر شما اهمیت و فضل تقدم با کدام یک از این دو شئون است؟ آیا معلم باید هم تربیت و هم تعلیم بدهد یا یک اینکه آموزش یک شان برای معلم کافی است و دانش­آموز خود باید مورد دیگر را اکتساب کند؟

مقام تعلیم وظیفه اصلی معلم است اما معلم با رفتار و شیوه برخورد خود تربیت هم می­کند. تربیت بیشتر از همه جا و در ابتدا در خانواده آغاز می­ شود و سپس در مدرسه اتفاق می ­افتد. در قدیم شیوه آموزش تفاوت داشت و به دانش­آموز بسیار سخت می­ گرفتند و ادب آموزی را با تنبیه همراه می­ کردند که کار صحیحی نبود. رفتار معلم خود تربیت کننده است. همچنین همراه با آموزش چه در مدرسه یا مکان­ های آموزشی دیگر، نظم بسیار اهمیت دارد. یعنی به موقع سرکلاس حاضر شدن، غیبت نکردن، انجام تکالیف و غیره. دانش ­آموز در بین همکلاسی خود شیوه رفتار با دیگران را می ­آموزد که ناظم نظارت می­ کند و بدین ترتیب نظم را هم می­ آموزد. اما در درجه اول رفتار خانواده بسیار اهمیت دارد. برای معلم علم آموزی اولویت اول را دارد اما همان دقت و صحت و دلسوزی که در آموختن علم دارد بازهم در تربیت شاگرد اثر می­ گذارد.

اگر خاطره ­ای از دوران معلمی خود یا معلم­ های خود دارید بیان کنید.

من خاطره­ های زیادی از معلم­ ها چه در ایران و چه در خارج دارم. بسیار معلم­ هایی بودند که وجود خود را برای شاگرد می­ گذاشتند و با رفتار خوش هرچه داشتند در طبق اخلاص می­ گذاشتند. خودم هم بیش از پنجاه سال علم آموزی در دانشگاه هرچه می­ توانستم برای دانشجو انجام می­ دادم. معلم دو وظیفه دارد تعلیم درس و تهیه درس مانند نوشتن کتاب و مقالات و غیره. شاگرد تشخیص می­ دهد که معلم به کار خود وارد است و گفتار و آموزش او همراه با صداقت است و یا به عبارت دیگر دانش و وارستگی با هم همراه است و همه اینها باید در راه خدمت به بشریت باشد. در این رابطه سعدی می­ فرماید:

صاحبدلی به مدرسه آمد ز خانقاه

بشکست عهد صحبت اهل طریق را

گفتم میان عالم و عابد چه فرق بود

تا اختیار کردی از آن این فریق را

گفت آن گلیم خویش بدر می‌برد ز موج

وین جهد می‌کند که بگیرد غریق را

یعنی معلمی جهدی است که بشر را از غرق شدن در جهل برهاند و اول باید خود سعی کند تا از جهل رهانیده شود.

ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش

معلم آینه شاگرد است چنانکه پدر و مادر آینه فرزند هستند و فرزند جلوه­ گاه پدر و مادر و معلم است».

 

 

روزهای 22 و 23 اردیبهشت سال جاری همایش دو روزه ای با عنوان «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی منابع آب کشور» در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود. این همایش مشتمل بر شش جلسه است. در دو روز برگزاری همایش در مجموع 19 سخنرانی و مقاله ایراد و 6 جلسه میزگرد بحث و تبادل نظر و در نهایت تدوین بیانیه همایش تشکیل می شود. برنامه همایش بدین شرح است:

 

برنامه همایش دو روزه علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب کشور؛ چهارشنبه و پنج­شنبه 22 و 23 اردیبهشت 1395

جلسه اول: چهارشنبه صبح، مراسم افتتاحیه و سخنرانی های ویژه

8:30-8:35: تلاوت قرآن مجید و پخس سرود جمهوری اسلامی ایران

8:35-8:55: گزارش آقای دکتر محمد شاهدی معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم و دبیر همایش

8:55-9:15: بیانات آقای دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم

9:15-9:45: «بحران فزاینده آب ایران» (آقای دکتر کاوه مدنی، عضو هیئت علمی مرکز سیاست محیط زیست، امپریال کالج لندن، انگلستان)

9:45-10:10: «علل بحران آب و راهکارهای مقابله با آن» (آقای دکتر مهدی بصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)

10:10-10:30: پذیرایی

جلسه دوم: چهارشنبه صبح، سخنرانی های کلیدی

10:30-11:00: «تحلیلی بر علل و ریشه های بروز بحران آب» (آقای دکتر امین علیزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و عضو وابسته فرهنگستان علوم)

11:00-11:30: «آلودگی آب های زیرزمینی» (آقای دکتر علی درویش زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و عضو پیوسته فرهنگستان علوم)

11:30-12:00: «جمع ­آوری رواناب برای کشاورزی در مناطق خشک و نیمه­ خشک» (آقای دکتر علیرضا سپاسخواه، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم»

12:00-13:00: میزگرد بحث و تبادل نظر با حضور صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

13:00-14:00: نماز و پذیرایی ناهار

جلسه سوم: چهارشنبه بعد از ظهر، سخنرانی های کلیدی

14:00-14:30: «پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی سدسازی در ایران» (آقای دکتر سیداحمد خاتون آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان)

14:30-15:00: «بررسی نقش دولت و مشارکت جوامع محلی در مدیریت منابع آب زیرزمینی دشت های ممنوعه» (آقای دکتر بهرام ملک محمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)

15:00-15:30: «اصول و مبانی برنامه راهبردی سازگاری کشور در مواجه با تغییر اقلیم» (آقای دکتر محسن ناصری، رئیس طرح ملی تغییر آب و هوا)

15:30-16:00: میزگرد یحث و تبادل نظر با حضور صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

16:30-16:50: پذیرایی

16:50-18:00: نمایش فیلم

جلسه چهارم: پنجشنبه صبح، سخنرانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی

8:00-8:25: «راهکارهای مؤثر و اجرایی آبخیزداری در مدیریت بحران آب در کشور» (آقای دکتر مهدی شفقی، صاحبنظر در زمینه آب و هواشناسی و مسئول آبخیزداری معاونت آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور)

8:25-8:50: «تدوین سازوکارهای مدیریت یکپارچه منابع آب بخش کشاورزی ایران با تأکید بر نظام ملی نوآوری (IWRM/NIS)» (آقای دکتر احمد رضوانفر، عضو هیئت علمی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشکده اقتصاد و توسعه کشاورزی، پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران)

8:50-9:15: «ارائه روش های جدید در پیش­ بینی متغیرهای هیدرواقلیمی کشور در مقیاس درون­ فصلی تا بین­ سالی» (آقای حسین نجفی، دانشجوی دکتری منابع آب، پردیس ابوریحان دانشگاه تهران)

9:15-10:15: میزگرد بحث و تبادل نظر با حضور صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

10:15-10:35: پذیرایی

جلسه پنجم: پنجشنبه صبح، سخنرانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی

10:35-11:00: «مدل سازی اقلیمی فعلی و چشم انداز آینده چقدر در برنامه ریزی منابع آب مؤثرند؟» (آقای دکتر سروش سروشیان، عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا و صاحبنظر در امور آب و تغییر اقلیم)

11:00-11:25: «تبیین وضعیت کلی و پیش­ بینی منابع آب ایران با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی؛ مطالعه موردی: مراکز استان های منتخب» (آقای دکتر یدالله دادگر، عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدیهشتی و همکار مدعو فرهنگستان علوم)

11:25-11:50: «اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب زیرزمینی و راهکارهای سازگاری با آن، مطالعه موردی: آبخوان دشت همدان- بهار» (آقای دکتر حمیدرضا ناصری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهیدبهشتی تهران)

11:50-13:00: میزگرد یحث و تبادل نظر با حضور صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

13:00-14:00: نماز و پذیرایی ناهار

جلسه ششم: پنجشنبه بعد از ظهر، سخنرانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و مراسم اختتامیه

14:00-14:25: «بررسی روند تغییرات سطوح برفچالی به عنوان منابع ذخیره آب در اشترانکوه» (آقای دکتر علی احمدآبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی)

14:25-14:50: «بررسی جنبه­ های مختلف اثرات تغییر اقلیم بر منابع آب زیرزمینی» (آقای دکتر جهانگیر عابدی کوپایی، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان)

14:50-15:15: «تدوین نقشه راه کشور در بهره برداری از منابع آب غیرمتعارف» (آقای دکتر بهمن یارقلی، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی)

15:15-16:15: میزگرد بحث و تبادل نظر با حضور صاحبنظران و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها

16:15-17:15: میزگرد تدوین بیانیه نهایی همایش

17:15-17:30: مراسم اختتامیه

17:30-18:00: پذیرایی

***

روابط عمومی فرهنگستان علوم

***

گفتگوی خبرگزاری جمهوری اسلامی با دکتر محمد شاهدی دبیر همایش:

         http://www.irna.ir/fa/News/82048717/

 

 

روز یکشنبه 12 اردیبهشت 1395، چهارصد و پنجاه و هشتمین جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس، دبیر، معاونان پژوهشی، رؤسای گروه های علمی فرهنگستان، رئیس مرکز مطالعات علم و فناوری و دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان تشکیل شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر داوری اردکانی ریاست فرهنگستان روز معلم را به استادان عضو شورا تبریک گفت. در ادامه گزارشی از ایجاد پایگاه جدید اطلاع رسانی فرهنگستان و امکانات آن ارائه شد. سپس پیشنهاد گروه علوم پایه مبنی بر حمایت فرهنگستان از «سومین سمینار نظریه عملگرها و کاربردها» (که در اسفند سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می­شود) مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفت. موافقت با همکاری مدعو آقای دکتر محمدجواد ضمیری استاد گروه علوم دامی دانشگاه شیراز در شاخه علوم دامی و آقای دکتر منصور امیدی استاد گروه زراعت پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران، در شاخه زراعت و اصلاح نباتات گروه علوم کشاورزی، برای یک دوره دو ساله، از دیگر تصمیمات جلسه شورای علمی چهارصد و پنجاه و هشتم بود. همچنین در این جلسه گزارش نهایی طرح پژوهشی «گردآوری و تدوین کتاب سالانه وضعیت محیط­ زیست ایران» (مجری طرح: آقای دکتر مجید مخدوم) به تصویب رسید و طرح مزبور خاتمه ­یافته تلقی شد.

روابط عمومی فرهنگستان علوم

New Photos

New Films