اطلس ملی علم جمهوری اسلامی ایران (جلد اول)

بر اساس داده­ های پایگاه استنادی wos-2013

دکتر جعفر مهراد[1] و دکتر محمدحسن­ زاده[2]

ناشران: مرکز منطقه­ ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و نامه پارسی، چاپ اول: 1395

رشد دانش علمی ایران در سال­ های اخیر در سطح جهانی پرشتاب و چشمگیر بوده است. با توجه به جدیدترین آمارها، پژوهشگران ایرانی تا پایان سال 2013 میلادی توانسته­ اند 29859 مدرک علمی در نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI سابق) منتشر کنند.

گزارش­ های مربوط به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و آمارهای مربوط به کتاب­ های منتشرشده در داخل کشور و همچنین مجلات فارسی که در وزارتخانه­ ها و سازمان­ های مختلف منتشر می­ شوند نیز حکایت از سیر صعودی انتشار یافته­ های علمی دانشمندان دارد. از سوی دیگر، تعداد دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده ­ها و اندیشگاه­ های مربوط به حوزه­ های مختلف، به صورتی متنوع، رشد شتابان را نشان می­دهند. بیش از نیمی از تولیدات علمی ایران را دانشگاه­ های دولتی غیرپزشکی و 32 درصد را نیز دانشگاه­ های علوم پزشکی تولید کرده ­اند. روی هم رفته سه چهارم تولیدات علمی ایران متعلق به دانشگاه ­های دولتی است.

در این کتاب توسط نمودارهای متنوع، شاخص­های مختلف مربوط به تولید علم به تصویر کشیده شده است که از جمله آنها می­ توان به مدارک علمی، سهم انواع دانشگاه­ ها (دانشگاه ­های دولتی غیرپزشکی، دانشگاه­ های علوم پزشکی، دانشگاه­ های پیام نور، دانشگاه­ های آزاد، دانشگاه­ های علمی کاربردی، مؤسسات پژوهشی)، نسبت تولید علم به دانشگاه، نسبت تولید علم به دانشجو و نسبت تولید علم به جمعیت در هر استان اشاره کرد.

در گردآوری و پردازش اطلاعات این گزارش، 1- با محدود کردن جستجو به فیلد کشور به عنوان تعلق کشوری (ملی-ساکن) نویسنده (نه آدرس) و همچنین سال 2013 در صفحه جستجوی پیشرفته پایگاه wos تمامی رکوردهای مرتبط بازیابی شده در قالب فایل­ های جداگانه دانلود شده و سپس به صورت یک فایل یکدست جداسازی شده است. 2- داده ­ها به لحاظ صحت مورد بررسی قرار گرفته و داده­ های غیر مرتبط بازیابی و جداسازی شده است. 3- داده­ های پاکسازی­ شده با هدف استخراج داده­ های استان­ ها به یک پایگاه داده، که به همین منظور طراحی شده بود، وارد شده است. 4- داده­ها به تفکیک هر استان جداسازی و در کامپاننت­ های جداگانه درون­دهی شده است. 5- داده­ های هر استان با هدف جداسازی آنها بر اساس انواع دانشگاه­ ها مورد پردازش قرار گرفته است. 6- مرحله پنجم در سطح هر شهر استان­ های 31 گانه کشور هم تکرار شده است. 7- پس از مرور صحت، داده­ های به­ دست ­آمده با هدف محاسبه شاخص های مورد نظر و ترسیم نمودارها مورد استفاده قرار گرفته است. 8- با هدف نگاشت ملی و استانی روی نقشه جغرافیایی، داده­ ها به نرم­ افزار نظام اطلاعات جغرافیایی (GIS) درون­دهی و خروجی ­ها به صورت نقشه استخراج شده است. 9- در نهایت تلفیق نمودارها و نقشه ­ها به صورت گزارش مکتوب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

جلد اول این گزارش، بر اساس داده­ های پایگاه استنادیwos  می­ باشد و شامل 197 نمودار و 67 نقشه رنگی است که در سال 1395 در 174 صفحه منتشر شده است. جلد دوم بر اساس داده­ های پایگاه استنادی Scopus می ­باشد.

***

روابط عمومی فرهنگستان علوم

 

[1] - عضو وابسته و رئیس شاخه کتابداری و اطلاع ­رسانی فرهنگستان علوم، استاد داشگاه شیراز

[2] - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

1000 کاراکتر باقی مانده


IMAGE گفتگو با دکتر رضا داوری اردکانی
فلسفه، توسعه و روشنفکری
IMAGE گفتگو با دکتر سیدمصطفی محقق داماد
الهیات محیط زیست
IMAGE گفتگو با دکتر محمد شاهدی
اهمیت مصرف پروتئین
IMAGE گفتگو با دکتر سید محمد بلورچیان
معجزات سیلیکون در عصر جدید

جدید ترین تصاویر

سخنرانی گروه علوم دامپزشکی (96/06/19)_6
تصاویر نشست گروه علوم اسلامی در خصوص آثار حقوقی اجرای طرح گاپ توسط ترکیه، 96/6/5_1
سخنرانی آیت الله دکتر سیدمصطفی محقق داماد به مناسبت ایام شهادت امام علی(ع)_1
افتتاح کتابخانه جدید فرهنگستان علوم (96/4/22)_8

پخش فیلم