اطلس ملی علم جمهوری اسلامی ایران (جلد اول)

بر اساس داده­ های پایگاه استنادی wos-2013

دکتر جعفر مهراد[1] و دکتر محمدحسن­ زاده[2]

ناشران: مرکز منطقه­ ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST) و نامه پارسی، چاپ اول: 1395

رشد دانش علمی ایران در سال­ های اخیر در سطح جهانی پرشتاب و چشمگیر بوده است. با توجه به جدیدترین آمارها، پژوهشگران ایرانی تا پایان سال 2013 میلادی توانسته­ اند 29859 مدرک علمی در نشریات نمایه شده در پایگاه استنادی تامسون رویترز (ISI سابق) منتشر کنند.

گزارش­ های مربوط به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و آمارهای مربوط به کتاب­ های منتشرشده در داخل کشور و همچنین مجلات فارسی که در وزارتخانه­ ها و سازمان­ های مختلف منتشر می­ شوند نیز حکایت از سیر صعودی انتشار یافته­ های علمی دانشمندان دارد. از سوی دیگر، تعداد دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشکده ­ها و اندیشگاه­ های مربوط به حوزه­ های مختلف، به صورتی متنوع، رشد شتابان را نشان می­دهند. بیش از نیمی از تولیدات علمی ایران را دانشگاه­ های دولتی غیرپزشکی و 32 درصد را نیز دانشگاه­ های علوم پزشکی تولید کرده ­اند. روی هم رفته سه چهارم تولیدات علمی ایران متعلق به دانشگاه ­های دولتی است.

در این کتاب توسط نمودارهای متنوع، شاخص­های مختلف مربوط به تولید علم به تصویر کشیده شده است که از جمله آنها می­ توان به مدارک علمی، سهم انواع دانشگاه­ ها (دانشگاه ­های دولتی غیرپزشکی، دانشگاه­ های علوم پزشکی، دانشگاه­ های پیام نور، دانشگاه­ های آزاد، دانشگاه­ های علمی کاربردی، مؤسسات پژوهشی)، نسبت تولید علم به دانشگاه، نسبت تولید علم به دانشجو و نسبت تولید علم به جمعیت در هر استان اشاره کرد.

در گردآوری و پردازش اطلاعات این گزارش، 1- با محدود کردن جستجو به فیلد کشور به عنوان تعلق کشوری (ملی-ساکن) نویسنده (نه آدرس) و همچنین سال 2013 در صفحه جستجوی پیشرفته پایگاه wos تمامی رکوردهای مرتبط بازیابی شده در قالب فایل­ های جداگانه دانلود شده و سپس به صورت یک فایل یکدست جداسازی شده است. 2- داده ­ها به لحاظ صحت مورد بررسی قرار گرفته و داده­ های غیر مرتبط بازیابی و جداسازی شده است. 3- داده­ های پاکسازی­ شده با هدف استخراج داده­ های استان­ ها به یک پایگاه داده، که به همین منظور طراحی شده بود، وارد شده است. 4- داده­ها به تفکیک هر استان جداسازی و در کامپاننت­ های جداگانه درون­دهی شده است. 5- داده­ های هر استان با هدف جداسازی آنها بر اساس انواع دانشگاه­ ها مورد پردازش قرار گرفته است. 6- مرحله پنجم در سطح هر شهر استان­ های 31 گانه کشور هم تکرار شده است. 7- پس از مرور صحت، داده­ های به­ دست ­آمده با هدف محاسبه شاخص های مورد نظر و ترسیم نمودارها مورد استفاده قرار گرفته است. 8- با هدف نگاشت ملی و استانی روی نقشه جغرافیایی، داده­ ها به نرم­ افزار نظام اطلاعات جغرافیایی (GIS) درون­دهی و خروجی ­ها به صورت نقشه استخراج شده است. 9- در نهایت تلفیق نمودارها و نقشه ­ها به صورت گزارش مکتوب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

جلد اول این گزارش، بر اساس داده­ های پایگاه استنادیwos  می­ باشد و شامل 197 نمودار و 67 نقشه رنگی است که در سال 1395 در 174 صفحه منتشر شده است. جلد دوم بر اساس داده­ های پایگاه استنادی Scopus می ­باشد.

***

روابط عمومی فرهنگستان علوم

 

[1] - عضو وابسته و رئیس شاخه کتابداری و اطلاع ­رسانی فرهنگستان علوم، استاد داشگاه شیراز

[2] - دانشیار دانشگاه تربیت مدرس

1000 کاراکتر باقی مانده


جدید ترین تصاویر

01
دیدار رئیس آکادمی علوم لهستان با رئیس فرهنگستان علوم_4
یکصد و بیست و چهارمین جلسه مجمع عمومی_2
دیدار جمعی از اهالی فرهنگ و هنر با رئیس فرهنگستان علوم_10