چاپ

 

جلسه شورای همگانی گروه علوم پایه فرهنگستان علوم روز پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398، با حضور آقای دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن کنفرانس فرهنگستان برگزار شد.

در این جلسه که رئیس و اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو گروه علوم پایه فرهنگستان علوم حضور داشتند، ابتدا آقای دکتر یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه ضمن خوش آمدگویی به آقای دکتر غلامی وزیر علوم و حاضران در جلسه، و با تأکید بر تجربه علمی استادان حاضر در جلسه، مختصری از ساختار فرهنگستان علوم بیان کرد و شاخه های مختلف گروه علوم پایه را مشتمل بر فیزیک، ریاضی، شیمی، علوم زیست و علوم زمین برشمرد. آقای دکتر ثبوتی هدف از تشکیل این جلسه را بیان دغدغه های استادان برجسته کشور که در جلسه حاضرند، عنوان کرد. به عقیده سخنران، دنیا با بوجود آمدن تکنولوژی بایوساینس به شدت در حال تغییر است به طوری که انسان 20 ساله نمیتواند در یادگیری به پای انسان 15 ساله برسد؛ بدین ترتیب نحوه پژوهش انسانها در دبیرستان تغییر میکند. به نظر آقای دکتر ثبوتی دانشگاه ها و وزارتخانه های ما باید از نظر آموزشی بسیار چالاک باشند به شیوه ای که با حداقل بوروکراسی کار کنیم. رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان در پایان یادآور شد که جوانان فارغ التحصیل کمتر فرصت شغلی پیدا می کنند و حیف است که با این همه زحماتی که در دانشگاه کشیده می شود، وظیفه ای به آن ها ارجاع نشود و سرخوردگی برای جوانان و حتی دانشگاه بوجود آید.
پس از سخنان رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان، جمعی از اعضای گروه علوم پایه به بیان دیدگاه ها و دغدغه های خود در زمینه مسائل علوم پایه و مسائل دانشگاه ها پرداختند و تأکید کردند که لازم است وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سَرِ اجرایی علم کشور و فرهنگستان علوم به عنوان سَرِ فکری علم کشور به جای انفکاک از یکدیگر باهم مرتبط باشند و همکاری مؤثری داشته باشند. بنابراین، مناسب است که وزارتخانه به اتاق فکری مثل فرهنگستان علوم وصل شود.
آقای دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس از استماع نظرات اعضای گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در سخنانی ضمن تشکر از فرهنگستان علوم و دغدغه هایی که استادان حاضر در جلسه مطرح کردند، به فعالیت های وزارتخانه در حال و آینده پرداخت و با بیان اینکه شرایط زمان کنونی در فعالیت ها بسیار تأثیرگذار است اظهار داشت: ما در حوزه های اجرایی گرفتاری های عدیده ای را داریم از جمله روزمرگی. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از قدیم گروه های فکر و سیاست گذاری داشته که منطبق با شرایط زمان خودش تنظیم و ارائه شده است. در سال های اخیر تلاش هایی برای بازنگری در آئین نامه ها و فعالیت ها صورت گرفته که شاید چون آن انسجام لازم را نداشته مورد نقد قرار گرفته است. البته هر آیین نامه ای را می شود نقد کرد که ادامه نقد و بررسی به بهبود کار می انجامد. به نظر من باید از فرهنگستان علوم بیشتر نظرخواهی شود. آموزش عالی ما در شرایط فعلی در یک توسعه کمی گیر کرده است که باعث افت توسعه کیفی در آموزش و پژوهش شده است. در وزارت علوم تجهیزات کم است و عدم کیفیت، خودش را نشان داده است. یک بازنگری در تئوری داریم از جمله در آیین نامه ارتقاء برای اینکه به آیین نامه های عملی بیشتر رسیدگی شود. در مباحث مختلف سعی در تمرکز زدایی داریم و بر روی استقلال دانشگاه ها کار می کنیم. در مورد دانشگاه فرهنگیان از ظرفیت ماده 28 استفاده می کنیم البته ظرفیت خوبی از فارغ التحصیلان علوم پایه وجود دارد که می توانند معلمان خوبی شوند. سرعت و عجله اعضای هیأت علمی برای ارتقاء تبدیل به یک مشکل شده است که نیاز به هم فکری داریم. باید با طمأنینۀ بیشتری برای تحقق این ارتقاء، بدون اینکه شایستگی ها از نظر دور شود، گام برداریم. برای همکاری با فرهنگستان علوم در تبیین جایگاه علوم در کشور و تهیه گزارش سالیانه از وضعیت علوم، مانعی وجود ندارد. در 2 سال گذشته گزارش های متعددی را از گروه های تخصصی جامعه شناسی، اقتصادی و فرهنگی به ریاست محترم جمهوری ارائه دادیم که خیلی مؤثر بود و گواه آن این بود که آقای رئیس جمهور، رئیس دانشگاه تهران را مسئول کارگروه رسیدگی به مسائل و مشکلات سیل قرار داد. ما با برخی از اساتید با حضور آقای رئیس جمهور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی نشست هایی را داشته ایم. از طرف آقای رئیس جمهور مسأله همکاری و ارتباط نزدیک با دانشگاه ها مورد تأکید بوده است. خیلی از دستگاه های اجرایی برای خودشان دانشگاه و پژوهشگاه درست کرده اند و کار ما سخت بوده است. چه ضرورتی دارد که هر وزارتخانه ای برای خودش یک دانشگاه داشته باشد؟ در بعضی از مراکز مثل صدا و سیما و نیروهای نظامی موافقت کردیم که دانشگاه داشته باشند به شرط اینکه نیروهایی را تربیت کنند که نیازهای دستگاه خودشان را برطرف کنند و در آن دستگاه استخدام شوند. یکی از چالش های ما این است که دستگاه ها فکر می کنند دانشجویان تحصیلات تکمیلی خودشان می توانند مشکلات آن مجموعه را حل کنند در صورتی که ما خواسته ایم که با دانشگاه های دیگر ارتباط داشته باشند و با یک استاد مرتبط باشند که در حل مشکلات موفق شوند؛ بعضی از دستگاه ها این مطلب را پذیرفتند. ما و دانشگاه ها از طرف بعضی از مردم مورد نقد قرار گرفته ایم مبنی بر اینکه توانایی های دانشجویان شما با نیازهای جامعه منطبق نیست. عده ای عدم اشتغال دانش آموخته ها را به ما نسبت می دهند که اگر شما آن ها را بیشتر آموزش می دادید موفق می شدند. من این صحبت را قبول ندارم زیرا مراکزی که به این توانایی ها بها می دهند بسیار محدود و کم هستند. نزدیک شدن دانشگاه های پزشکی به دانشگاه های علوم، موافق و مخالف دارد که مخالفانش بیشتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند؛ در بخش درمان مقاومت می کنند زیرا فکر می کنند که ظرفیت بزرگی را از دست می دهند ولی می توان در این مورد فکر کرد و راه حلی پیدا کرد. ما به همکاری و همبستگی در نهادهای مختلف نیازمندیم تا بتوانیم به مبانی اساسی توسعه پایدار توجه کنیم.

 

گالری تصاویر

 

روابط عمومی فرهنگستان علوم

1000 کاراکتر باقی مانده