فرا رسیدن هفته دفاع مقدس را گرامی می داریم


 

آقای دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین نکوداشت روز جهانی آینده با عنوان "ضرورت های آینده نگری در مواجهه با چالش ها" که در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار داشت: در دهه های گذشته آموزش عالی به نوعی در شرایط انفعالی شکل گرفت؛ و برخی تصمیمات مقطعی باعث به وجود آمدن واحدهای آموزش و گسترش بی رویه آموزش عالی شد اما امروزه باید برای حل چالش های موجود با توجه به افق های آینده برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: وزارت علوم ساماندهی مراکز آموزش عالی را آغاز کرده است ولی این ساماندهی به کندی و به صورت تدریجی پیش می رود که علت حرکت کُند ساماندهی مراکز آموزش عالی، ناشی از مقاومت هایی از جنس زمان ایجاد این مراکز است.

دکتر غلامی تاکید کرد: هنوز عده ای فکر می کنند بقای یک واحد آموزش عالی کوچک در منطقه برای آنها منزلت ایجاد کند و برای همین در مقابل ساماندهی مقاومت می کنند در حالی بسیاری از این واحدها دانشجو ندارند و رو به تعطیلی می روند.

وزیر علوم با بیان اینکه مساله اخلاق در علم و فناوری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: واگرایی که در مراکز آموزش عالی اتفاق افتاده، فراتر از آن است که بشود در یک زمان محدود آن را ساماندهی کرد.

دکتر غلامی به ساماندهی برخی دروس، محتوای دروس و عناوین رشته ها در آموزش عالی اشاره کرد و گفت: محتوای برخی دروس مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته بود که تغییر آنها یک ضرورت به نظر می رسد، ولی تاکید ما براین است که اساتید جوان در فرایند بازنگری مشارکت داشته باشند تا در اجرای محتوای درسی جدید مسئولیت بیشتری احساس کنند.

وی ادامه داد: توجه اساتید باید به این باشد که اعضای هیات علمی جوان را رها و طرد نکنیم. به آنها مسئولیت دهیم تا به عنوان متولی آنچه که ایجاد شد، حافظ آن هم باشند.

وزیر علوم گفت: روش های ما در آموزش عالی در بسیاری از موارد قدیمی است و به نظر می رسد به طور مثال در ۳۰ سال پیش متوقف شده ایم؛ بنابر این باید فضایی به روز و همسو با دنیای امروز ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: بحث اخلاق و تربیت یکی از مباحثی است که در دانشگاه ها به آن کم توجه می شود؛ بسیاری از اساتید نگاه تربیتی به دانشجو ندارند که این مساله موجب رشد و نهادینه شدن بد اخلاقی در دانشجویان می شود و سپس در جامعه تسری می یابد. این آفتی است که داشتیم و برای گذر از آن نیازمند شان دادن به اساتید الگو در این زمینه هستیم.

وزیر علوم گفت: نیازمند داشتن صبغه فرهنگی متکی به فرهنگ غنی اسلامی هستیم اما گاهی تفسیرهای یک جانبه باعث شده نتوانیم از این منابع غنی استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: تغییر در بدنه آموزش عالی نیازمند یک حرکت پیشتیبانی، فکری و اجرایی است. در بحث فکری می توان از اساتید برجسته استفاده کرد اما در بخش اجرایی کار سخت تر است زیرا موانعی وجود دارد.

دکتر غلامی به کثرت دانش آموختگان دانشگاهی اشاره کرد و گفت: شاید این کثرت باعث شد جریان توجه به کار در فضایی غیر از فضای اداری فراهم شود و دانش کسب شده برای ایجاد اشتغال به کار گرفته شود. این مسیر مورد حمایت دولت قرار گرفته اما نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

وزیر علوم همچنین ممنوعیت داشتن واحد آموزش عالی در دستگاههای اجرایی و تعطیل کردن مراکز علمی کاربردی وابسته به نهادهای دولتی را از جمله اقداماتی دانست که برای ساماندهی آموزش عالی کشور انجام شد.

 

روابط عمومی فرهنگستان علوم

1000 کاراکتر باقی مانده


IMAGE گفتگو با دکتر رضا داوری اردکانی
فلسفه، توسعه و روشنفکری
IMAGE گفتگو با دکتر سیدمصطفی محقق داماد
الهیات محیط زیست
IMAGE گفتگو با دکتر محمد شاهدی
اهمیت مصرف پروتئین
IMAGE گفتگو با دکتر سید محمد بلورچیان
معجزات سیلیکون در عصر جدید

جدید ترین تصاویر

یکصد و نوزدهمین جلسه مجمع عمومی (96/06/30)_1
دیدار نوروزی اعضاء و کارمندان با رئیس فرهنگستان علوم_3
دیدار نوروزی اعضاء و کارمندان با رئیس فرهنگستان علوم_1
یکصد و نوزدهمین جلسه مجمع عمومی (96/06/30)_2

پخش فیلم